anda ke~ :D

just click :)

beSTIes

beSTIes
♥friends till end♥

kecoh kecoh :DD


leave your steps ^-^

Saturday, December 31, 2011

Ketika Bangun Tidur

Assalamualaikum :D

Hmm, kali ni saya nak berkongsi dngan anda ttng sunnah Nabi junjungan s.a.w ketika bngun dpd tidur.. 
mungkin ada yg dah tau , mungkin juga ramai yg tidak tau :)
takpe2 , meh kite share ilmu same2 ye ;D

Antara sunnah ketika bangun drpd tidur :-

1. Usap wajah yg terkesan bekas tidur dengan telapak tangan. Menurut Imam Nawawi dan al-Hafiz Ibnu Hajar, perbuatan ini dianjurkan berdasarkanhadis riwayat Muslim: "Rasulullah s.a.w bangun tidur kemudian duduk sambil mengusap bekas tidur dari wajah dengan tangannya."

2. Berdoa ketika bangun tidur: "Alhamdulillah.Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami setelah Dia menidurkan kami, dan kepadaNya kami dibangkitkan." (Riwayat al-Bukhari)

3. Bersiwak. "Apabila Rasulullah s.a.w bangun malam, Baginda membersihkan mulutnya dengan bersiwak." (Muttafaq 'alaih)

4. Mengeluarkan atau menyemburkan air dari hidung setelah menyedutnya (tidak terlalu dalam). Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Apabila seorang di antara kamu bangun drpd tidur, maka berbuatlah demkian 3 kali, kerana sesungguhnya syaitan bermalam d hujung (rongga) hidungnya." (Muttafaq 'alaih)

5. Mencuci tangan 3 kali. Rasululah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Apabila salah seorang drpd kamu bngun tidur, janganlah memasukkan tangan (keseluruhan) ke dalam bekas air sebelum mecucinya 3 kali" (Muttafaq 'alaih)

sumber: GenQ :]

wallahua'alam :)

Friday, December 30, 2011

Jom hapuskan Dosa ! :)

Antara amalan'' yg boleh mnghapuskan dosa dan mendapat keampunan Allah .. [ insyaAllah (: ]


1. Mengelokkan wudhuk .
2. Mengerjakan solat Tasbih .
3. Berpuasa dan beribadah di bulan Ramadhan dgn peuh keimanan & mngharapkan keredhaan Allah S.W.T .
4. Mengucapkan syukur (Alhamdulillah) setiapkali selepas makan dan memakai pakaian .
5. Duduk sebentar di dalam masjid selepas solat .
6. Berzikir selepas solat .
7. Berjalan dari rumah menuju masjid dlam keadaan bewudhuk .


Dalam riwayat Muslim, drpd Abu Hurairah r.a , Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud: 
" Sesiapa yg berwudhuk di rumahnya, kemudian dia pergi ke salah satu rumah Allah (masjid) untuk menunaikan solat yg dwajibkan Allah, bagi setiap dua langkah kakinya satu langkah untuk mnghapus kesalahan dan satu langkahnya lagi mengangkat darjatnya. "


8. berzikir kpd Allah S.W.T secara bersendirian atau berkumpulan .
9. Memperbanyakkan tasbih, tahmid, dan takbir .
10. Mengerjakan solat secara berjemah ( 27 pahala taww ! :D )
11. Solat di saf depan .
12. Mandi sunat sebelum pergi menunaikan solat Jumaat .
13. Membelanjakan harta ke Jalan Allah S.W.T .


sumber : GenQ :]


dan yg sewaktu dngannya :)
peringatan untuk diri sndiri jugaa ..
bergantung pd individu muslim itu sendiri ..
semoga boleh dpraktikkan dlam hidup seharian ..
 agar hari ini lebih baik drpd semalam & esok lebih baik drpd hari ini ! insyaAllah ..

Sunday, December 18, 2011

Redha parents tu penting !

 salam :)


Redha Allah terletak pada Redha Ibubapa

ok , entry ni , sikit je ..
juz nak ingatkan kita smua bhawa semua bnda yg kita buat ni perlu ade redha parents ..
saya tau , mesti smua org tau kan ..
tp , sedar atau tidak kdang2 kita buat perkara yang mreka tak suka kita buat ..
mngkin kita pura2 tak sedar .....?
ingat , mreka makan asam garam khidupan lebih bnyak dpd kita ..
mesti ade yg terbaik mreka mahukan drpd kita jika mereka mlarang ..
jangan membantah ..
kalau tak terima dngan permintaan mreka , belajar untuk terima ..
sbb , tidak semestinya bnda yg kita suka baik utk kita .. dan tidak semestinya bnda yg kita tak suka tak baik utk kita ..
TAPI , berpada2lah kan , klau mmg permintaan mreka tu mlampaui batasan agama ,, maka berlembutlah dlam berbicara dngan mreka ..
kerana apa2pun , mereka adalah org yg telah melahirkan kita dlam dunia yang penuh pancaroba nii ..
jangan smpai mreka dah pergi mngahdap Ilahi , barulah menyesal dngan tindakan kita selama ini ..
Nauzubillah ~~


itu saje :)
maaf andai terkasar ..
bye2 ..
wassalam (=

Friday, December 16, 2011

Melihat dengan mata Allah



“Insan” itu kejadiannya banyak kelemahan ujian datang untuk mendidik hati untuk beriman lembut menerima setiap pengajaran berfikir tentang kekuasaan Dia yang menciptakan.

Manusia itu tidak terlepas dari ujian yang menjadikan rapuhnya Iman, tersungkur ke tanah bagai tiada kekuatan untuk bangkit bertahan. Menimbulkan banyak persoalan, kenapa dan mengapa Allah memberikan kesakitan.

Namun apabila pertolongan Allah datang melalui teman, segala peringatan Allah disampaikan melalui peti suara insan, kembali kukuh, senyum menikmati hikmah kehidupan. Mengambil pelajaran dan pengajaran atas setiap pemberian. Sesungguhnya ujian begini sangatlah ringan andai dibandingkan dengan mereka terdahulu yang berperang menegakkan kebenaran. Subhanallah.

Allah itu masih sayang dan sangat sayang kerana memberikan ujian. Ujian itu tandanya mata Allah, perhatian Allah masih pada kita, masih belum berpaling dari kita dan masih tidak jemu mahu mendidik kita agar sedar akan siapa diri kita, amal ibadah kita, dunia kita dan Akhirat kita kelak. InsyaAllah.




“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan : Kami telah beriman, sedang mereka masih belum diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” (Al-Ankabut: 1)

Allah Maha Melihat. Melihat seluruhnya. Apabila mata Allah melihat, pasti tidak akan ada satu pun yang terlepas dari pandangan Allah walau sekelumit zarah sekalipun yang zahir mahupun yang tersembunyi. Subahanallah… Tetapi ciptaan yang bernama “insan” itu seringkali melihat dengan pandangan hati. Andai hati itu bersih, pasti yang tersembunyi akan kelihatan berseri. Tetapi andai hati itu banyak tompok dosa yang berkelompok, maka hasilnya tunggu dan lihat.

“Di hati seorang insan yang penuh dengan kebergantungannya kepada Allah s.w.t itu pasti keputusannya juga sepenuhnya bergantung pada keputusan Allah.”

Pilihan Allah adalah pilihannya, tetapi bagaimana kita tahu pilihan itu adalah pilihan Allah terhadap kita? Pada saya jawapannya adalah istikharah. Istikharah  memohon petunjuk Allah s.w.t. Pandanglah dengan pandangan Allah. Pandangan kebaikan untuk setiap ketentuan.

Apabila kita memandang setiap ketentuan Allah, setiap ujian Allah dan setiap pemberian Allah ke atas diri kita dengan pandangan yang penuh hikmah, pasti yang akan kita temui bukan noktah. Tetapi kelembutan dan kasih sayang yang tidak pernah renggang, sungguhpun yang Dia berikan itu adalah kesakitan yang kita rasakan tidak akan pernah hilang. Masa yang berlalu berbekalkan kesabaran akan membuka mata yang bersengkang untuk meminta kebenaran hikmah luas terbentang dan ketika itu, adakah masih mahu menentang? Atau mengeluh panjang di atas segala nasib yang dikatakan malang?

Jangan.. Allah itu Maha Penyayang. Apabila Allah memberi pasti pemberian itu ada kebaikan yang kemudiannya akan membuat kita tenang. Andai kesabaran menjadi tunjang dan berbaik sangka pada Allah yang selalu kita ingatkan.


wallahu'alam :)

Tuesday, November 15, 2011

5 perkara yg merosakkan hati ♥



Hati adalah pengendali. Jika ia baik, baik pula perbuatannya. Jika ia rosak, rosak pula perbuatannya. Maka menjaga hati dari kerosakan adalah perlu dan wajib.

Tentang perosak hati, Imam Ibnul Qayyim rahimahullah menyebutkan ada lima perkara, 'bergaul dengan banyak kalangan teman (baik dan buruk), angan-angan kosong, bergantung kepada selain Allah (syirik), kekenyangan dan banyak tidur.'


1. Bergaul dengan banyak kalangan


Pergaulan adalah perlu, tapi asalkan tidak bergaul dan terlalu banyak teman. Pergaulan yang salah akan menimbulkan masalah. Teman-teman yang buruk lambat laun akan menghitamkan hati, melemahkan dan menghilangkan rasa nurani, akan membuat yang bersangkutan larut dalam memenuhi berbagai keinginan mereka yang negatif. Dalam paparan kehidupan, kita sering menyaksikan orang yang hancur hidup dan kehidupannya gara-gara pergaulan. Biasanya output semacam ini, kerana motivasi bergaulnya untuk dunia. Dan memang, kehancuran manusia lebih banyak disebabkan oleh sesama manusia. Oleh sebab itu, kelak di akhirat, banyak yang menyesal berat kerana salah pergaulan. Allah berfirman:

"Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya seraya berkata, 'Aduhai (dulu) kiranya aku mengambil jalan bersama-sama Rasul. Kecelakaan besarlah bagiku, kiranya aku (dulu) tidak menjadikan si fulan itu teman akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al-Qur'an ketika Al-Qur'an itu telah datang kepadaku." (Al-Furqan: 27-29).

"Teman-teman akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertakwa." (Az-Zukhruf: 67).

"Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu sembah selain Allah adalah untuk menciptakan perasaan kasih sayang di antara kamu dalam kehidupan dunia ini, kemudian di hari Kiamat sebagian kamu mengingkari sebagian (yang lain) dan sebagian kamu melaknati sebagian (yang lain), dan tempat kembalimu adalah Neraka, dan sekali-kali tidak ada bagimu para penolong." (Al-Ankabut: 25).

Inilah pergaulan yang didasari oleh kesamaan tujuan duniawi. Mereka saling mencintai dan saling membantu jika ada hasil duniawi yang diingini. Jika telah lenyap kepentingan tersebut, maka pertemanan itu akan melahirkan duka dan penyesalan, cinta berubah menjadi saling membenci dan melaknat. Kerana itu, dalam bergaul, berteman dan berkumpul hendaknya ukuran yang dipakai adalah kebaikan. Lebih tinggi lagi tingkatannya jika motivasi pertemanan itu untuk mendapatkan kecintaan dan redha Allah.

2. Larut dalam angan-angan kosong


Angan-angan kosong adalah lautan tak bertepi. Ia adalah lautan tempat berlayarnya orang-orang tiada tujuan hidup. Bahkan dikatakan, angan-angan adalah modal orang-orang tak bertujuan. Ombak angan-angan terus mengombang-ambingkannya, khayalan-khayalan dusta senantiasa mempermainkannya. Laksana anjing yang sedang mempermainkan bangkai. Angan-angan kosong adalah kebiasaan orang yang berjiwa kerdil dan rendah. Masing-masing sesuai dengan yang diangankannya. Ada yang mengangankan menjadi raja atau ratu, ada yang ingin keliling dunia, ada yang ingin mendapatkan harta kekayaan melimpah, atau isteri yang cantik jelita. Tapi itu hanya angan-angan belaka. Adapun orang yang memiliki cita-cita tinggi dan mulia, maka cita-citanya adalah seputar ilmu, iman dan amal shalih yang mendekatkan dirinya kepada Allah. Dan ini adalah cita-cita terpuji. Adapun angan-angan kosong ia adalah tipu daya belaka. Nabi S.A.W memuji orang yang bercita-cita terhadap kebaikan.


3. Bergantung kepada selain Allah



Ini adalah faktor terbesar perosak hati. Tidak ada sesuatu yang lebih berbahaya dari bertawakkal dan bergantung kepada selain Allah. Jika seseorang bertawakkal kepada selain Allah maka Allah akan menyerahkan urusan orang tersebut kepada sesuatu yang ia bergantung kepadanya. Allah akan menghinakannya dan menjadikan perbuatannya sia-sia. Ia tidak akan mendapatkan sesuatu pun dari Allah, juga tidak dari makhluk yang ia bergantung kepadanya. Allah berfirman, ertinya:

"Dan mereka telah mengambil sembahan-sembahan selain Allah, agar sembahan-sembahan itu menjadi pelindung bagi mereka. Sekali-kali tidak, kelak mereka (sembahan-sembahan) itu akan mengingkari penyembahan (pengikut-pengikutnya) terhadapnya, dan mereka (sembahan-sembahan) itu akan menjadi musuh bagi mereka." (Maryam: 81-82)

"Mereka mengambil sembahan-sembahan selain Allah agar mereka mendapat pertolongan. Berhala-berhala itu tidak dapat menolong mereka, padahal berhala-berhala itu menjadi tentara yang disiapkan untuk menjaga mereka." (Yasin: 74-75)

Maka orang yang paling hina adalah yang bergantung kepada selain Allah. Ia seperti orang yang berteduh dari panas dan hujan di bawah rumah laba-laba. Dan rumah laba-laba adalah rumah yang paling lemah dan rapuh. Lebih dari itu, secara umum, asal dan pangkal syirik adalah dibangun di atas ketergantungan kepada selain Allah. Orang yang melakukannya adalah orang hina dan nista. Allah berfirman, ertinya:

"Janganlah kamu adakan tuhan lain selain Allah, agar kamu tidak menjadi tercela dan tidak ditinggalkan (Allah)." (Al-Isra': 22)

Terkadang keadaan sebahagian manusia tertindas tapi terpuji, seperti mereka yang dipaksa dengan kebatilan. Sebahagian lagi terkadang tercela tapi menang, seperti mereka yang berkuasa secara batil. Sebahagian lagi terpuji dan menang, seperti mereka yang berkuasa dan berada dalam kebenaran. Adapun orang yang bergantung kepada selain Allah (musyrik) maka dia mendapatkan keadaan yang paling buruk dari empat keadaan manusia, yakni tidak terpuji dan tidak ada yang menolong.


4. Makanan


Makanan perosak ada dua macam. Pertama , merosak kerana zat/materinya, dan ia terbahagi menjadi dua macam. Yang diharamkan kerana hak Allah, seperti bangkai, darah, anjing, binatang buas yang bertaring dan burung yang berkuku tajam. Kedua, yang diharamkan kerana hak hamba, seperti barang curian, rampasan dan sesuatu yang diambil tanpa kerelaan pemiliknya, sama ada kerana paksaan, malu atau takut terhina.


Kedua , merosak kerana melampaui ukuran dan takarannya. Seperti berlebihan dalam hal yang halal, kekenyangan melampaui batas. Sebab yang demikian itu membuatnya malas mengerjakan ketaatan, sibuk terus-menerus dengan urusan perut untuk memenuhi hawa nafsunya. Jika telah kekenyangan, maka ia merasa berat dan kerananya ia mudah mengikuti komando syaitan. Syaitan masuk ke dalam diri manusia melalui aliran darah. Puasa mempersempit aliran darah dan menyumbat jalannya syaitan. Sedangkan kekenyangan memperluas aliran darah dan membuat syaitan betah tinggal berlama-lama. Barangsiapa banyak makan dan minum, niscaya akan banyak tidur dan banyak merugi. Dalam sebuah hadits masyhur disebutkan:

"Tidaklah seorang anak Adam memenuhi bejana yang lebih buruk dari memenuhi perutnya (dengan makanan dan minuman). Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap (makanan) yang bisa menegakkan tulang rusuknya. Jika harus dilakukan, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya." (HR. At-Tirmidzi, Ahmad dan Hakim, dishahihkan oleh Al-Albani).


5. Banyak tidur


Banyak tidur mematikan hati, memenatkan badan, menghabiskan waktu dan membuat lupa serta malas. Di antara tidur itu ada yang sangat dibenci, ada yang berbahaya dan sama sekali tidak bermanfaat. Sedangkan tidur yang paling bermanfaat adalah tidur saat sangat dibutuhkan. Segera tidur pada malam hari lebih baik dari tidur ketika sudah larut malam. Tidur pada tengah hari (tidur siang) lebih baik daripada tidur di pagi atau petang hari. Bahkan tidur pada petang dan pagi hari lebih banyak mudharatnya daripada manfaatnya. Di antara tidur yang dibenci adalah tidur antara solat Subuh dengan terbitnya matahari. Sebab ia adalah waktu yang sangat strategik. Kerana itu, meskipun para ahli ibadah telah melewatkan sepanjang malamnya untuk ibadah, mereka tidak mahu tidur pada waktu tersebut hingga matahari terbit. Sebab waktu itu adalah awal dan pintu siang, saat diturunkan dan dibagi-bagikannya rezeki, saat diberikannya barakah. Maka masa itu adalah masa yang strategik dan sangat menentukan masa-masa setelahnya. Oleh itu, tidur pada waktu itu hendaknya kerana benar-benar sangat terpaksa. Secara umum, saat tidur yang paling tepat dan bermanfaat adalah pada pertengahan pertama dari malam, serta pada seperenam bagian akhir malam, atau sekitar lapan jam. Dan itulah tidur yang baik menurut pada doktor. Jika lebih atau kurang daripadanya maka akan berpengaruh pada kebiasaan baiknya. Termasuk tidur yang tidak bermanfaat adalah tidur pada awal malam hari, setelah tenggelamnya matahari. Dan ia termasuk tidur yang dibenci Rasul Sallallahu 'alaihi wa sallam .


alolo =)

rujukan:iluvislam.com

Friday, November 11, 2011

6 Perkara Allah sembunyikan..





Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang, sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain yang menyatakan 124 000 sayap). Setelah itu Jibrai as memandang dirinya sendiri dan berkata:

“Wahai Tuhanku, adakah Engkau menciptakan  makhluk yang lebih baik daripada aku?”

Lalu Allah SWT berfirman yang bermaksud.. “Tidak”

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana bersyukur kapada Allah SWT dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20 000 tahun. Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud:

 “Wahai Jibrail, kamu telah menyembah Aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaKu seperti ibadah kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling Aku cintai, namanya Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa. Sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kekurangan , fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaanKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu Aku lebih sukai dari solat mu itu kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.”

Thursday, November 10, 2011

just say Alhamdulillah :)





"Dan mereka beroleh berbagai faedah dan kegunaan pada binatang ternak itu dan juga beroleh minuman, maka mengapa mereka tidak bersyukur?". (Yaasin: 73) 

"Dan Allah mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), tetapi sedikit antara manusia yang bersyukur." (As-Sajadah: 9) 

"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah ni'mat kepada kamu dan jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah pedih. (Ibrahim: 7) 

Hadis Nu'man bin Basyir r.a., bahawasanya Rasulullah SAW. bersabda "barangsiapa yang tidak bersyukur dengan yang sedikit, nescaya tidak akan bersyukur kepada yang banyak; barangsiapa yang tidak bersyukur kepada manusia, nescaya tidak akan bersyukur kepada Allah Taala." 

Bersyukur kepada manusia bermaksud menghargai dan berterima kasih kepada manusia yang banyak menabur jasa dan bakti kepada kita tanpa diminta dan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Mereka yang dimaksudkan ialah seperti ibu-bapa kita, para guru dan Rasulullah SAW. Di samping memuji-muji dan mengagung-agungkan jasa kebaikan mereka, kita juga dituntut agar sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kerahmatan untuk mereka. 

Erti Syukur secara mudah ialah berterima kasih dan mengenang jasa. Orang yang tak bersyukur ialah orang yang lupa diri dan tak mengenang jasa. 

Sesungguhnya Nabi SAW mengerjakan solat malam hingga kakinya bengkak-bengkak. Aisyah ra. bertanya kepada Baginda: Mengapa melakukan hal ini wahai Rasulullah, pada hal Allah mengampuni dosamu yang lalu dan yang akan datang ? Baginda menjawab: Salahkah jika aku ingin menjadi hamba yang bersyukur ?” (HR Bukhari). 

Cara bersyukur atau berterima kasih atas kurnia Allah ialah dengan jadikan diri kita orang yang bertaqwa, banyak beribadah serta selalu memuji Allah dengan lisan dan di dalam hati. 



mudah kan ? ;)


Friday, September 30, 2011

selsema :[


assalamualaikum :(
da lame ta ber-blogging !
huhu ..
rindunye ~~
ksibukan study and ketidak-adaan masa utk on9
buat my blog jd beRHABUK !
ish3 ..
mybe sbb tu kott i dpat flu trok mcam ni :P
effect dpd blog i yg lame ta bersentuh nii ..
hoho ..
tp , insyaAllah i'll come back in few more months 
after i finished my final exam ..
hope so ~
doakan my final exam this 21st Oct - 3rd Nov 2011 
oh !
and also MUET speaking , 
this 12 Oct :) at 11 am :)

and to all those who are struggling for ur final ,
gOOdLucK !

insyaAllah ,
bitTaufiq wanNajah :)
Allahuma'ak 

bubbye~
^^,


Saturday, May 21, 2011

bye bye hOme :)

salam ..
kehadapan readers ku yg da bomb skalian ..
harap2 nye ekau sumo sihat laa yo ..
and brada dbawah lindungan rahmat Allah sentiasa .. amiin ~
sbelum pninggalan ku ke matrikulasi pada esok pagi , 
sajo jo laa den nak touch-up belog buruk den yg dah bhabuk plus bsawang2 nii ..
almaklumlaa , bdak rajin :P
bnyak sbenanye den nak kongsi ngan ekau sumo tp takpolaa ..
ada umur den kongsi yo ?
*hikhikhik.. bajet pure n9 je ..*


bye bye belog kuhh ..
den masuk mtrx dah esok .. huhuhu ..
and psediaan ke matrx ni ?
haha .. mmg unsangkarable laa ..
haishh.. adeke patot den tak prasan link last skali dlam web page mtrix tuu =.='
named panduan <--- tngok name pun da tau penting kan ? 
and yes ! mende nii den ta bukak pun smpai laa 20 hari bulan smlam =.='
padahal nak msuk 23 nii .. hailaaaaaaa ..
dah laa sedar mase hari jumaat ! and time maghrib2 ..
bnde penting yg den tak buat lg ARE ..


- bayar fee direct to BSN bfore msuk mtrx .. 
psoalan nye ialah ada ke bank bukak sabtu ahad kalau nak bayar lepas dpd hari jumaat ni .. hailaaaa .. den mmg ta tau laa nak urus2 pasal duit nii .. takleh salahkan makayah den jgak , sbb dorg pun sbuk ngan hal2 skolah lg .. haishhhh .. so, salah sape ? salah SAYA laa ni ?? yes .. okay , my BAD :(


- tak buat dua salinan bg borang perjanjian yg mmrlukan tandatangan seorang saksi @ guru pen . kanan sekolah ..
adushhh .. malu jgak laa kot .. sbb bfore ni ,mak den dah ngadap beliau dah nak mintak sign .. tapi , disebabkan kecerdasan akal dan fikiran den yg tak tngok link last skali dlam web page matrx hari tuu , terpaksa laa ngadap beliau lg buat kesekian kalinye masa hari isnin nanti nii . ishhh , salah sndiri ! my 2nd bad :(


jadi , buat mereka yg bakal mnerajui matriks pd tahun bila2 nanti ..
please ,, jangan ambil mudah link2 yg dberi kat bawah tuu ..
bukan utk matrx je laa , tp dalam sgale hal ..
jangan ambil mudah pada stiap perkara yg kita lakukan ..
cth : kalau masak , jgan ambil mudah dngan rase masakan yg kite buat tuu ..mane laa tau , ttbe lpas dah habis masak , ade org datang rumah .. pastu , dorg nak luch skali dngan family kite .. nak nak yg datang tuu , bakal kluarga mentua .. nah . kalau kite masak2 ala kadar je . rase pun tawar tak tawar je . konfem2 kena reject ! hikhikhik ..
*okay ,, tak pasalll ~ *

tapi ,*nada series*
sila take note akan ape yg saye ckap kat atas tu .
jangan ambil mudah ! ok ?
ape2 hal lahh .. even  , kite dkenali dngan seorang yg sempoi2 , relax2 , cool2 orangnye ..
tidak semestinya setiap perkara yg kite lakukan kena standing dengan perwatakan diri kite , kan ?
ade perkare yg perlu diambil serius dan ade perkara yg boleh kite sempoi2 .. k ?
takkan laa kalau kite seorang yg sempoi , solat dan ibadah kite kena sempoi jgak ..ini tidak adil ! 
kalau mcam tu , baik AllAH ciptakan manusia tu dngan sempoi2 je ..
ade yg takde tu laa ni laa .. nak ?
hehe .. mesti tak kan .. 


em , mybe ade orang akan mngeluh skit bile dapat masuk mtrx .. ade tak ade tak ?
err , den laa tu .. tapi ,, insyaAllah den akan bpegang pada ayat nii dengan sekuat2 nyaa ..

bukan dimane korang belajar tp sekuat mane korang belajar untuk berjaya

even sedih sikit sbb tak dpat masuk U apetah lg fly to my birthplace ..
huuuu ~
ade hikmah .. insyaAllah ~



em ok la ok laa .. bnyak mrapu je ..
saje je nak kasi touch-up skit2 .. bye , assalamualaikum :)
*mood beli barang .. habiskan duit makayah lg =.='*

Friday, May 13, 2011

goOd luck ;)

salam'alaik :)
mmndangkan ramai sudaa kawan2ku ni dapat tawaran sana sini ..
sbb reslut JPA da klua daa .. baru je ptang td ..
UPU yg klua mnggu lpas ... 
and also DQ ;P
TAHNIAH ye kawan2 ku ;D
i'm proud Of u laa :')


actually , saye sedih laa skit kot kan .. hehe ..
tapi , takpe laa ..
pjuangan saye belum berhenti lg .. insyaAllah ;)
ade rezeki , nak jgak rase buat master ke kat bumi Jordan tuu ..
heeeeee :DD
nak ikut ? ;P


insyaAllah stakat nii , bumi matriks Selangor jd plihan d hati ..
hoho .. takut nyeeee =.='
kena blaja betul2 kan ? kalau tak , free je kene TENDANG :(
brrrrrrrr ~ ta mau ta mau ! 
setahun je ! caiyok2 ! i can do it ..


even saye ade mohon jgak UPU tuu ,,
ta sure lg dapat ..
plus , saye da tuka kos daa ..
saye ta pilih pun kos asasi sains and sains hayat tuu :(
so , kalau da bole bwak diri kat matriks tuu , go on kat situ je laa kot !
bye bye UPU :'(


bile dah klua sekolah nii , takut je rase nak dok kat lua ..
kena pndai carik kawan ..
kena pndai jage masa ..
kena pndai jage maruah ..
kena pndai smua2 laaah !
and yg penting ,,
kena pndai jage agama dlam diri ..
soBss :'((
ummi slalu pesan , 
  • solat dhuha .. jgan tinggal [ insyaAllah  ]
  • ma'thurat .. bnyak doa2 ma'thur dlam tuu [ sedang dpraktikkan  ]
and bnyak lg ilmu yg saye dapat drpd skolah .. tinggal nak praktik je ..
 insyaAllah , saye buat .. jom GENG  ..  same2 buat ? hehe ;D

ermm , buat KAWAN2 saye yg nak gi DQ kjap lagi nii ..
goOd luck yeahh ! saye tau anda boleh !
insyaAllah Allah lindungi kita , ok ?
kalau anda boleh , saye pasti boleh ! cewaaaah ~ 
saye tau , kalau anda dah masuk tuu , mesti senang pnye nak handle anything :)
no need to worry dah kan ? hehehe ..
jgan sedih2 laa ye ? ade rezeki , kite jmpe lg ;)
insyaAllah , saye sukses ,, anda pun sukses skali , ok ?


yg fly2 tuu , bye bye !
jage diri elok2 ;)
balik nty , bawak ole-ole tok saye eh ? ;DD


and tok kengkawan saye yg bakal masuk U tuu ..
korg jd senior aku kjap je ;)
sbb aku msuk 23 mei ;DD

saye dah tatau dah na cakap ape ..
dah lewat pagi dah nii ;D


selamat bjaye ye asdiqaie :)
do'a
effort
tawakkal
succeed
insyaAllah
uhibbukumfillah ;D

assalamualaikum warahatullahi wabarakatuh :')

Friday, May 6, 2011

LUAHAN : sedih gilaaaaa :(

salam alaik readers :'(
okay firstly , saya nak ucap tahniah kat dua orang kawan saya yang gedik lagi baik hati sebab dapat tawaran ke upu tuuu ;D i'm  happy for u'oll :) btw ,  thanx jgak syera and also wan sbb dah wish takziah kat saye td .. huuu ~ thanx dear .. dah ta nangis daa :'D 
hmm , dah laa dorg dapat U same plak tuu  .. dr kecik smpai laa dah tua pun nak same ke ?? haishh .. tak bole jd nii !  huuu ~ sedih !
kat UITM puncak alam kott .. =.=' eh ? papepun congratz :)

hmm , bukti saye ta dapat ...


betul kan ? saye tak tipu laa .. kawan2 saye sume tak caye saye tak dapat .. huhu ..
mybe takde rezeki lg kot ..and mungkin belum mase nye lg .. 
saye pasrah and redha ..
and skrang ni , saye move towards matriks je la kott .. 
itu je yg terbaek buat saye skrang ni .. 
btw , saye tetap akan buat rayuan tuu .. hehe ..
rase terharu sangat sbb kawan2 bg kate semangat .. huu :') thanx buddy !

and saye sngat suke ayat ni ..


hee ~ thanx zarith :)
and also yg ni ,
thanx also aisya :) *err , abaikan ayat2 yang agak poyos di situ ;DD


heee ~ kate2 dorg ni , buat saye tak sedih daa .. apa2pun , saya sentiasa doakan kejayaan dorg2 ni smua .. 


and yg penting ,,

walau kat mane kite blajar tu tak penting .. yang penting usaha dan tekun tuu !

Thursday, April 28, 2011

10 nasihat Imam Shafie


Nasihat Imam Shafie

Pesan Imam Syafie katanya :
Barangsiapa hendak keluar dari dunia ini dengan selamat maka hendaklah bersungguh - sungguh pada 1o PERKARA :
renung''kan dan selamat beramal :)

1. pada malaikat Izrail 
  • taubat dari segala dosa
  • menyukakan hati seorang mukmin
  • Qada' amalan yang ditinggalkan
  • berahi pada Allah SWT 
2. pada kubur
  • meninggalkan mengumpat
  • meninggalkan dengki
  • meninggalkan emas dan perak
  • suci dari dua qada' hajat
3. pada Mungkar Nakir
  • mengucap dua kalimah syahadah
  • memberi sedekah
  • berkata-kata dengan perkataan sebenar
  • membaik segala hati mukmin
4. pada timbangan 
  • belajar atau mengajar
  • suci perkataan dan pakaian
  • syukur dengan nikmat
  • redha dengan Allah
5. pada suratan
  • jangan bebnyak kata perkataan yg sia-sia
  • pendekkan cita-cita
  • membnyakkan puji pada Allah
  • membnyakkan sedekah
6. pada Titian Sirat
  • berkasihan dengan sahabat
  • berbuat bakti kpada kedua-dua ibu bapa
  • berpegang kepada perkataan syarak
  • membaik perkataan kepada makhluk
7. pada NERAKA
  • membaca Al-Quran
  • menangis dengan dosa yang lalu
  • meninggalkan maksiat
  • jauhi perkara yang haram
8. pada SYURGA 
  • mengerjakan kebaikan
  • kasihi wali Allah
  • mengerjakan Suruhan Tuhan
  • merendah diri pada makhluk
9.  pada NABI
  • kasih akan Nabi
  • kasih akan Allah
  • berselawat
  • melakukan segala yang fardu 
10. pada الله 
  • menyerah diri pada Allah
  • melarang perbuatan haram
  • berIKTIKAD dengan baik
  • benci akan yang HARAM - HARAM !


so gOOd ~

 sekian saja daripada saya .. 
PERINGATAN buat saya juga .. semoga kite mampu keluar daripada DUNIA ini dengan selamatnyaa .. dan menjadikan AKHIRAT sebagai destinasi utama dalam hidup kita .. amiin ~ insyaAllah :)