anda ke~ :D

just click :)

beSTIes

beSTIes
♥friends till end♥

kecoh kecoh :DD


leave your steps ^-^

Friday, June 1, 2012

3 Jenis Nafsu

salam'alaik readers :) 
harinii aku nak share ilmu sikit psal nafsu.


ada 3 FAKTOR yang membinasakan manusia:- 
1) ikut HAWA NAFSU 
2) kikir yg mlampaui batas (kedekut)
3) kagum akan diri sendiri


okay, as I stated there Hawa Nafsu antara yg boleh rosakkan kita. nafsu ni musuh utama dalam diri kita as a MUSLIM. bila nafsu dapat mnguasai diri , ini akan sebab kan diri kita lebih cenderung kepada dunia (kesenangan dunia). tapi, bila kita letakkan IMAN lebih tinggi dpd nafsu maka kita akan lebih dekat dgn Allah :) inshaAllah. so, jom kita terjah ape jenis jenis nafsu tu. 




NAFSU AMMARAH
Orang yg sering mempertuhankan hawa nafsunya, egois, cepat marah, sombong. Emosilah yg selalu kawal dan tentukan sgala tindak tanduk dia. Realitinya, sikap ini bukan sahaja akan hancurkan dirinya sendiri tapi orang sekitarnya juga sbb peribadi ini sangat mudah berjangkit. 




NAFSU LAWWAMAH -
Orang yg selalu menang sendiri, suka menyakitkan hati orang laen, tak fikirkan perasaan dan nasib orang sekeliling dia. Senang kata, orang yg bernafsu lawwamah ni : " orang-orang yang suka mengambil kebahagiaan atas penderitaan orang laen. " Mereka ni suka menindas hak asasi manusia. Selalu memikirkan kpentingan peribadi. berhakim sendiri, tertutup rasa sosialnya sekaligus menghilangkan martabatnya di sisi manusia dan sentiasa menjadi penyembah hawa nafsu.




NAFSU MUTMAINNAH -
Ini adalah sebaik baik nafsu iaitu roh iman orang mukmin mengatur nafsu dgn kekuatan iman. Orang yg mempunyai nafsu ini sentiasa berwaspada dan mampu menahan diri dari segala angkara murka dan dosa, boleh membezakan antara halal dan haram, serta baik dan buruk. Segala yang dilakukan membawa hikmah dan menyejukkan kegersangan iman, menyiram keyakinan, mendekatkan diri kepada Allah.




so, kita yang mana satu? inshaAllah kita smua yg ke3 kan? amiin. harap harap kita tergolong dalam nafsu Mutmainnah. dan dijauhkan daripada Nafsu Ammarah and Nafsu Lawwamah.




Nafsu yang tidak dapat diraba dengan tangan dan tidak dapat dilihat dengan mata LEBIH kejam tindakannya dari senjata api.
wallahu'alam.
wassalam'alaik :)


refer: buku Mengatasi Masalah Remaja Muslim.

4 99 doakan ainulQalb bahagiaaa :):

Nurul Nadia said...

hohoy>> comey nya icon :geleng
ops..entry x komen plk..
nadya baru tahu nafsu ade
banyak jenis..ingtkan nafsu
makan dan marah je ade.
sebagai seorng islam..nafsu
perlu dicontrol...Kalau
nafsu marah melanda kita,
ape yg perlu dilakukan dgn
mngambil wuduk..
marah(api) hanya boleh
dipadam dengan air..
sekian,tq..nice entry

hOhOy :) said...

tengkiu nadya :malu
ihiks. betul betul betul.
bsides wudhu, bace alquran pun best jgak nak redakan nafsu. inshaAllah :)
:tepuk

Norashiqin Kamaruzaman said...

owhh baru tahu ada nafsu baik..huhu....ok nice sharing hohoy :bagus =)

hOhOy :) said...

:sukati tu laa hohoy pun baru tau :D
tengkiu kak BL :star