anda ke~ :D

just click :)

beSTIes

beSTIes
♥friends till end♥

kecoh kecoh :DD


leave your steps ^-^

Sunday, May 27, 2012

as time went by~

salam'alaik .ya Allah, skejap betul masa berlalu. pejam celik pejam celik . dah 1 bulan 2 hari aku habis matrik . dan dah 1 bulan 2 hari tu jgak aku bnyak habiskan masa di rumah . solat , makan , tido , memasak , cuci pinggan , hanta adek gi skola , makan . bla bla bla . 
pi skolah amek sijil es.pi.em .





plus, lawat che'gu2 yg dah bhempas pulas aja aku yg malas ni dulu ><






*the end* gmbar takleh bnyak2 :P 
and,alhamdulillah, spanjang dok umah ni sedikit sebanyak ada info baru yg aku dpat tahu. 
dr isu PALESTIN / SYRIA . ceramah ustazah Fatimah Syarha . soal jawab ustaz Azhar Idrus . cerpen Hilal Asyraf yg agak best ^^ . soal khidupan . *wlaupun tak bnyak* smpailaaa bab kawen . ahiks .

LAGI beberapa detik saat minit jam hari . rsult MATRIK dah nak klua dah! o Allah, please ease my thing .aku hanya insan biasa . mudah melupakanMu ketika senang . mudah mengingatiMu ketika susah . ampunkan aku :(

Sesungguhnya Allah memberi yg terbaek utk setiap hambaNya :')


*dear my result, jgan nakal2 ek >.<*

peace! :)




Saturday, May 26, 2012

Segmen Bloglist: Saya Blogger Newbie

salam 'alaik readers :)
oyeahhh , satu lagi segmen yg saye join
*ekcited bebenooo*

segmen kali ini ialah

jeng jeng jeng

saya blogger newbie!

haha :D

sebenarnya , nak kate newbie tu bole laa
sbb baru dua tahun.
tapi, follower still less than 200 =.='
neva mind :)

so, inche FR ,
dsebabkan follower saye mngikut syarat2 yg sedia ada .
saye dgn ringan hatinya join segmen awak ! :)



nak join?
meh SINI :)

okay itu saja dari saya :)
inshaAllah dari masa ke masa
saya akan update dgn isi yg bermanfaat .
btw,
result dah nak klua bberapa hari je lagi.
doakan supaya saya mendapat kputusan yg cemerlang
seterusnya melayakkan diri ke universiti pilihan hati :)
aamiin~

ok, bye.
ma'asalamah !

Wednesday, May 23, 2012

so sOOn :)

this song i dedicated to all my friends that I missed so much! 


Every time I close my eyes I see you in front of me
I still can hear your voice calling out my name
And I remember all the stories you told me
I miss the time you were around
But I'm so grateful for every moment I spent with you
'Cause I know life won't last forever


You went so soon, so soon
You left so soon, so soon
I have to move on 'cause I know it's been too long
I've got to stop the tears, keep faith and be strong
I'll try to take it all, even though it's so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone
Gone so soon


Night and day, i still feel you are close to me
And I remember you in every prayer that I make
Every single day may you be shaded by His mercy
But life is not the same, and it will never be the same
But I’m so thankful for every memory I shared with you
‘Cause I know this life is not forever

There were days when I had no strength to go on
I felt so weak and I just couldn’t help asking: “Why?”
But I got through all the pain when I truly accepted
That to God we all belong, and to Him we’ll return, ooh

BY: Maher Zain ♥ :)
enjoy his video here ---> so sOOn :)


ukhuwah fillah abadan abadaaaa~

Monday, May 21, 2012

Pokok ajaib :)

salam'alaik ya Readers :)
for the first and the julung2 kalinya .
this is my first time to join a contest by YUU Hidayu :) 
hehe . so, that is the banner 

lukisan wajiblah :  "Ada pokok ajaib, batang yang disebelah kanan mempunyai tiga pelepah dan empat biji kelapa. Batang yang disebelah kiri pula mempunyai empat pelepah serta dua biji kelapa. Batang yang ditengah tengah pula mempunyai sebanyak 5 pelepah tetapi tidak mempunyai buah kelapa. Antara batang kanan dengan batang kiri terdapat seekor monyet sedang bergayut di atasnya memegang sebiji cawan."

okay , so ini dia hasil bdasarkan imaginasi & kefahaman hohoy 


haha :D ok tak ok tak?
belah tngah- 5 pelepah, takde kelapa.
belah kanan - 3 pelepah, 4 kelapa.
belah kiri - 4 pelepah, 2 kelapa.
nmpak kan pokok ajaib tu :)
tngah2 tu ade sekor ala2 monyet ><
monyet tu bergayut taw.
pegang cawan lagik!
hihi

thats all .
mereka yg saya tag ialah

itu je lah .
harap2 dah menepati skema jwapan ><
hehehe
ilalliqa' ~
ma'assalamah .

Wednesday, May 16, 2012

HTD ! :)

salam'alaik ya readers :)
HTD ? *apetu?
hehe ..
happy teachers day laaa :D

first2 skali, Selamat Hari Pendidik to my Ummi & Abati  .
without both of you , i even cannot say the word ummi and abati ..
thanks for give birth, give milk, give ilmu dunia wa ukhrawi,
give duit, give katil, give bilik and so on >.<
thanks for being patient in your whole life with me and adek2 beside both of you :)
  u both . really . i swear .
adek2 too .
without both of you , our life are meaningless !
i mean that .
even u both didn't read this,
but, please know that
uhibbukum fillah ..
semoga family kita akan bertemu semula di JannahNya  
 

and2,
tidak dilupakan juga kepada Murabbi
S.K Taman Rimba, Sandakan, Sabah.
S.K Sungai Sireh, Tg. Karang, Selangor.
Sepintar, Rawang, Selangor.
SeMaC, Banting, Selangor.
dgn ucapan,

Selamat Hari Guru to All my cikgu, teacher, ustaz/ah, lao shi, miss, madam, sir,
mentor, mentee'ians and all of my friends who helped me a lot in my life & studies :')
thank you for teaching me how and what is world.
may Allah grant all of you Jannah ! aamiin~

psst2, sorry for my bad grammar language =.='
saya budak baru blajar, klau salah tolong tunjukkan :)

last but not least,

“Hak GURU lebih agung daripada hak ibubapa, sebab orang tua (ibubapa) penyebab adanya kita sekarang dan kehidupan yang fana, sementara GURU penyebab hidup yang KEKAL. Kalaulah tidak ada GURU, nescaya apa yang dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua (ibubapa) akan celaka selamanya.”

oh guru, betapa berjasanya dikau :')


Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati hidup kalian hingga ke akhir hayat ..
inshaAllah, doa untuk kalian sentiasa ku titipkan dlam doaku :') syukran jazilan ya Murabbi !


Tuesday, May 8, 2012

Beruntunglah dikau .

Puisi Saya Cintakan Awak


Puisi ini adalah puisi yg amat bermakna bagi aku . walaupun puisi ini bukan utk aku .  tapi , amat mnyentuh hati aku . bertuah sngguh mnjadi hamba solehah yg dkasihi oleh hamba soleh :') kadangkala, terdetik di hati, mngapa aku tidak dapat mrasai nikmat cinta sbgini rupa . hm, mngkin Allah telah menetapkan yg terbaek utkku . harap2 bgitulah . aamiin~ fahami dan hayatilah ...

Kadangkala saya merasakan,
Allah amat baik, kepada saya awak diberikan.
Mencintai awak sahaja sudah satu kebahagiaan,
Apatah lagi apabila cinta berbalasan.

Namun lama kelamaan seram menyelimuti hati,
Tatkala saya meluaskan makna cinta kepada awak.
Terdetik satu masa, hendak selama-lamanya bersama,
Ya, selama-lamanya.
Maka terekstensi sehingga melepasi kematian,
Menyedarkan akan wujudnya dua pengakhiran.
Maka ke manakah kita akan bersama?
Di situ wujud kegerunan.

Maka saya mula memahami cinta,
Kalau benar saya cintakan awak,
Maka saya akan jaga awak dan diri saya dari nerakaNya.
Kalau benar saya cintakan awak,
Saya tidak akan mengajak dan melakukan apa-apa yang menjemput murkaNya.
Sebab, saya hendak bersama awak selama-lamanya.
Mustahil di neraka kita akan bahagia,
Maka syurga jualah tujuan kita.

Saban hari bersabar menahan diri,
Memang kadangkala perasaan inginkan itu dan ini,
Tetapi belum sampai masa,
Sedang sekarang adalah masa mempersiapkan diri.
Biar boleh jadi yang siap membawa awak pergi ke syurgaNya,
Kerana itulah dia makna cinta sejati.

Memang awak,
Memang saya tidak akan mampu menjadi sempurna,
Tetapi biarlah saya tahu sekurang-kurangnya saya telah berusaha semampu daya.
Biar nanti jangan cinta kita hanya sebatas dunia,
Dan di hadapan Allah kita berbalahan,
Kerana menuduh salah satu kita pembawa ke neraka.

Saya cintakan awak sepenuh hati,
Mengharap menjadi yang terbaik untuk awak nanti.
Biar kita bina keluarga yang mampu menjadi saham dunia akhirat,
Di dunia membina ummah Islam yang kuat,
Di akhirat menggapai syurga yang hebat.

Sebab awak amat berharga,
Untuk sekadar saya lempar ke neraka,
Dan mustahil, kalau saya cinta,
Saya membawa awak kepada kemurkaanNya.



#apa2 yg melempar ke neraka , itu bukan cinta namanya :')

Sunday, May 6, 2012

oh , wanita ~

assalamualaikum :)


I cover my hair, not my brain.
Dont judge me with your glare,
There is nothing ...you can gain.
My Lord says i'm a precious pearl,
I command respect! 
I'm a muslim girl >.<

Saturday, May 5, 2012

tHe cHOsen One

salam 'alaik .
just sharing an image for us as musleemah >.<
sO? which one is yours ? ^^,
the choice in your hands , pretty woman ! :) 

Friday, May 4, 2012




Ketika ALLAH S.W.T RINDU pada HAMBANYA , DIA AKAN MENGIRIMKAN SEBUAH HADIAH ISTIMEWA MELALUI MALAIKAT JIBRIL yang ISINYA adalah UJIAN .

ALLAH S.W.T berfirman : “ PERGILAH pada HAMBAKU , lalu , TIMPAKANLAH BERBAGAI UJAN KEPADANYA kerana , AKU INGIN MENDENGAR RINTIHANNYA :')

Allahu Allah ..
berilah aku kekuatan untuk menghadapi ujianMu ~

♥ L . O . V . E ♥





Cinta ini mengasyikkan sehingga si Majnun melupakan dirinya dan asyik mengingati kekasihnya laila. Dia berkata dalam rangkap syairnya:


“ Aku cuba untuk melupakan untuk mengingatinya tetapi seolah-olah
Laila menjelma dalam diriku pada setiap keadaan”


Setiap manusia ada benda yang dicintainya samada wanita, harta, tahkta, dunia, dirinya dan sebagainya. Kita hendak lihat ditahap mana cinta kita. Di bawah ulama telah menggariskan lima jenis cinta.


LIMA JENIS CINTA


Lima jenis cinta adalah seperti berikut:



PERTAMA: Cinta kepada Allah swt. Cinta Allah sahaja tidak cukup untuk bebas dari azab Allah swt kerana orang-orang musyrikin dan penyembah berhala juga mencintai Allah swt. Mereka mempunyai jenis cinta yang keempat iaitu syirkul mahabbah.



KEDUA: Menyintai apa yang Allah cintai. Inilah yang membezakan diantara orang Islam dan orang kafir. Orang yang paling disayangi oleh Allah adalah orang yang paling kuat cinta jenis ini. Apa yang dicintai oleh Allah swt adalah begitu banyak disebut dalam al-Quran dan hadis Rasulullah saw. Antaranya yang disebut dalam al-Quran adalah:

“Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.”

Ayat 4 surah as-Saff.

Ada lapan golongan yang dikasihi Allah seperti dalam al-Quran iaitu 1. Al-Muttaqun. 2. Al-Muhsinun. 3. As-Sabirun. 4. At-Tawwabun. 5. Al-Mutatahhirun. 6. Al-Mutawakkilun. 7. Al-Muqsitun 8. Al-Muqatilun fi sabilillah. InsyaAllah saya akan terangkan dalam artikel akan datang.

Adapun perkara yang dikasihi Allah swt dalam hadis adalah seperti berikut:

“ Seseiapa yang cinta untuk bertemu dengan tuhan , Allah juga cinta untuk menemuinya.”

Hadis sahih Bukhari (2443)

Allah swt berfirman dalam hadis qudsi:

“ Tidak ada perkara yang lebih mendekatkan hambaku denganku daripada kefarduan yang aku fardukan kepadanya. Hambaku sentiasa mendekatkan diriku dengan amalan-amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya.”

Hadis sahih riwayat Bukhari (6137)




KETIGA: Menyintai sesuatu kerana Allah swt.

Nabi saw bersabda:

“ Sesiapa yang menyintai kerana Allah, membenci kerana Allah, memberi kerana Allah dan menegah kerana Allah sesungguhnya telah sempurna imannya.”

Hadis riwayat Tirmizi (2521), Abu Daud, Ahmad dan Hakim dengan sanad yang hasan.

Nabi saw juga bersabda:

“ Tidak ada dua orang lelaki berkasih sayang kerana Allah melainkan yang terbaik diantara keduanya adalah yang paling mengasihi saudaranya.”

Hadis riwayat Hakim dan diakui oleh zahabi akan kesahihannya.



KEEMPAT: Cinta sekutu (partnership love) atau syirkul mahabbah

Setiap benda yang dicintai bukan kerana Allah dan bukan diperintah oleh Allah maka dia telah mensyirikkan cinta. Ramai yang menyintai Allah , tapi dalam masa yang sama dia menyintai benda lain bukannya kerana Allah. Inilah yang dirakamkan dalam al-Quran:

“Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah.”

Ayat 165 surah al-Baqarah



KELIMA: Cinta yang semula jadi.

Inilah yang disebut oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran:

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).”

Ayat 14 surah Ali Imran

Imam Ibnu Qayyim berkata:

“ Cinta ini tidak dicela kecuali sekiranya melalaikan dari mengingati Allah dan menjauhkan dari cintaNya.”

Firman Allah swt:

"Hai orang-orang beriman, janganlah hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang merugi."

Ayat 9 surah al-Munafiqun.




wallahua'alam :)